GRATULUJEMY Wam roku 2022!
Wszystkie newsy
ENGLISH
1
26. 01. 2023.
Pozostałe

Jeśli jeszcze w 2021 roku nieśmiało wychodziliśmy z domów, to w kolejnym już odważnie patrzyliśmy w przyszłość! TWORZYLIŚMY, działaliśmy i organizowaliśmy!

Oto podsumowanie naszych najważniejszych sukcesów i osiągnięć w minionym roku, który zamykamy świetnymi wspomnieniami.

Blisko 800 pokazów festiwalowych, w tym ponad 220 nagród i wyróżnień dla filmów studentek i studentów Szkoły Filmowej w Łodzi w 2022 roku!

Cannes, Clermont-Ferrand, Poitiers, Oberhausen, Dok Leipzig, Karlovy Vary, Annecy, Zagrzeb, Nowy Jork, Slamdance, BAFTA, MoMA.
Kraków, Koszalin, Poznań, Wrocław, Gdynia, Warszawa, Toruń.
Polska, Europa, Ameryka Północna i Południowa, Azja i Australia – cały świat!

Na początku 2022 roku rozpoczęliśmy współpracę z Netflixem.

SUBTOTALS
(Majmouan) Mohammadrezy Farzada, pierwsza realizacja Pracowni Eseju Filmowego vnLab, miała światową premierę w prestiżowej sekcji Forum Expanded podczas Berlinale.
Ale to nie jedyny sukces naszego Laboratorium Narracji Wizualnych – w 2022 roku otrzymało ono nominację do 14. Nagród Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

Odbyły się pierwsze pokazy pełnometrażowego filmu KOŃSKI OGON, w reż. Justyny Łuczaj-Salej (prod. Studio Filmowe INDEKS), w ramach Polish Days MFF Nowe Horyzonty.

Zorganizowaliśmy 19. edycję Millennium Docs Against Gravity, ale pierwszą w Łodzi i to u nas w Szkole! Po raz kolejny byliśmy gospodarzem 13. Festiwalu Kamera Akcja, którego od lat jesteśmy Partnerem.

Zawitaliśmy do naszych przyjaciół z Katowic w ramach Dnia ze Szkołą Filmową w Łodzi podczas Student Film Market XIX Węgiel Film Festival.

Byliśmy aktywni także na scenie teatralnej! Zorganizowaliśmy jubileuszową, już 40. edycję Festiwalu Szkół Teatralnych, na którym nagrodzono NASZYCH studentów (w tym Grand Prix za spektakl MARY PAGE MARLOWE, w reż. Adama Orzechowskiego -> werdykt).

Zapraszaliśmy na premiery kolejnych spektakli dyplomowych i graliśmy w Teatrze Studyjnym: BÓG POLICZYŁ DNI reż. Radek Stępień, 115 SEN BOBA DYLANA reż. Wojciech Kościelniak, ŻADNYCH PRZEDWCZESNYCH WNIOSKÓW reż. Małgorzata Hajewska-Krzysztofik.

W Galerii Szklarnia po pandemicznej przerwie otworzyliśmy wystawę WALIZKA – nocny BAGAŻ… SEN. Fotografia też miała swoje „5 minut”, bo aż 5 zbiorowych wystaw pokazaliśmy na FOTOFESTIWALU.

Wraz z Wydawnictwem Szkoły Filmowej zapraszaliśmy na premierę i spotkanie promocyjne wokół książki INTRO-WERSJE - emocjonalny i bezkompromisowy AUTOPORTRET Studentek i Studentów Szkoły Filmowej w Łodzi, pod red. Bronki Nowickiej.

Ale rok 2022 zapamiętamy również jako niepewny czas wojny w Ukrainie. Jako społeczność filmowa, zaangażowaliśmy się w pomoc dla naszych studentek i studentów z Ukrainy – 9 kwietnia obchodziliśmy Dzień Ukraiński, włączyliśmy się w aukcję sztuki na Allegro Charytatywni, uruchomiliśmy osobną stronę Pomoc dla Ukrainy.

RAZEM celebrowaliśmy triumfy całej naszej społeczności filmowej!

Sukcesy naszych absolwentów, doktorantów i wykładowców: 
IO w reżyserii Jerzego Skolimowskiego, naszego absolwenta Wydziału Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej, otrzymał Nagrodę Jury na MFF Cannes oraz Stowarzyszenia Krytyków Filmowych w Nowym Jorku! Z kolei Michał Dymek, autor zdjęć do filmu, zdobył Nagrodę Stowarzyszenia Krytyków Filmowych w Los Angeles. Już dziś wiadomo, że IO otrzymał nominację do Oscara w kategorii Najlepszy Film Międzynarodowy!
Europejskie Nagrody Filmowe i wśród zwycięzców nasi absolwenci - European Cinematography Award dla Kate McCullough (absolwentka Sztuki Operatorskiej) za zdjęcia do filmu CICHA DZIEWCZYNA, reż. Colm Bairéad oraz The European University Film Award za Najlepszy Film dla Jerzego Skolimowskiego za IO.

Podczas 47. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni uhonorowano Platynowymi Lwami naszego wykładowcę, przyjaciela i mistrza – profesora Filipa Bajona!

Wśród laureatów nagród PSC (Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych) znaleźli się nasi absolwenci Wydziału Operatorskiego i Realizacji Telewizyjnej: Andrzej Ramlau (za całokształt twórczości), Piotr Sobociński Jr (za zdjęcia do filmu HIACYNT) oraz Bartłomiej Kaczmarek (za zdjęcia do serialu ROJST '97).

Z kolei Polskie Nagrody Filmowe ORŁY otrzymali nasi wykładowcy: Jarosław Kamiński (Montaż Filmowy), za Najlepszy Montaż do filmu AIDA, reż. Jasmila Žbanić, a Wojciech Żogała (Wydział Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej) został nagrodzony Orłem za Najlepszą Scenografię do filmu BO WE MNIE JEST SEKS, reż. Katarzyna Klimkiewicz, absolwentka naszej Reżyserii.

CHLEB I SÓL, w reż. Damiana Kocura, doktoranta naszej Szkoły Doktorskiej, otrzymał kilka prestiżowych międzynarodowych nagród i wyróżnień, m.in. Nagrodę Specjalną Jury sekcji Orizzonti MFF Wenecji, Nagrodę Dialog oraz Specjalną za reżyserię Festiwalu w Cottbus, Brązową Piramidę MFF w Kairze, a na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni – Nagrodę Dziennikarzy.

Dokumentalny KONIEC ŚWIATA W DOLINIE ŁEZ naszych doktorantów – reżysera Jarosława Wszędybyła oraz producenta Przemysława Miękini – znalazł się w sekcji "Odkrycia" ubiegłorocznych Nowych Horyzontów.

ETIUDY FABULARNE
W 2022 roku etiudy fabularne naszych studentek i studentów otrzymały kilkadziesiąt prestiżowych nagród na całym świecie!

WARZYWA I OWOCE, w reż. Macieja Jankowskiego, znalazły się w programie Future Frames MFF Karlovy Vary oraz Film School Fest Munich, a także na prestiżowej shortliście studenckich nagród filmowych YUGO BAFTA.

DIABEŁ, w reż. Jana Bujnowskiego, miał swoją światową premierę w konkursie międzynarodowym najstarszego i jednego z najważniejszych festiwali filmów krótkometrażowych na świecie Oberhausen ISFF jako jedyny polski film. Otrzymał 2 nagrody Festiwalu Filmowego Poitiers (Nagrodę Specjalną Jury oraz dystrybucyjną Manifest), a za chwilę DIABŁA obejrzy publiczność Clermont-Ferrand w międzynarodowym konkursie!

SAMOGŁÓW, w reż. Jakuba Prysaka, otrzymał PAG Jury Award na festiwalu filmowym w Trieście we Włoszech, Nagrodę NEXXT Festiwalu New Directors / New Films w Portugalii.

STWÓR, w reż. Damiana Kosowskiego, ze zdjęciami Ignacego Ciszewskiego, otrzymał Srebrną Kijankę EnergaCAMERIMAGE. W Panoramie Etiud Studenckich Szkół Filmowych i Artystycznych zaistniała etiuda operatorska BĘDZIESZ TEGO POTRZEBOWAŁA, reż. i zdj. Jan Cisiecki, a w pokazach specjalnych filmów dokumentalnych POŁĄCZENIA, reż. Ming-Wei Chiang, zdj. Oskar Król.

W Clermont-Ferrand w sekcji Young Audience zaprezentowaliśmy NA KRAŃCU MIASTA w reż. Darii Kasperek i Michała Modlingera.

Festiwalowo zaistniały i zdobywały nagrody także: STAGNANT reż. Konrad Kultys, MARTWE MAŁŻEŃSTWO reż. Michał Toczek, KIEDY OBRÓCI SIĘ DOM reż. Maria Ornaf, KOT reż. Zofia Kowalewska, DZIECKO reż. Zuzanna Grajcewicz, PRZED PO reż. Filip Bojarski, GRUBY MELON reż. Kinga Pudełek, MARTWY PUNKT reż. Patrycja Polkowska, ALKIBIADES reż. Robert Kwilman i PIERWSZE LATO KOŃCA ŚWIATA reż. Nastazja Gonera.

ETIUDY ANIMOWANE
Miniony rok należał zdecydowanie do animacji! Nasze etiudy animowane obejrzała publiczność festiwali, pokazów i platform streamingowych na niemalże wszystkich kontynentach.

Byliśmy Partnerem projektu ANIMA POLONIA, przeglądu polskich filmów animowanych i eksperymentalnych w ramach I Tygodnia Polskiego Filmu w Meksyku, podczas którego nasze najlepsze filmy animowane obejrzała publiczność w Mexico City, a potem w Guadalajara i Monterrey.

PIĘĆ MINUT STARSZA, w reż. Sary Szymańskiej, była prezentowana w konkursie międzynarodowym Clermont-Ferrand, Vilnius IFF, Stuttgart ITFS, IndieLisboa IFF w Portugalii, Film School Fest Munich w Niemczech i wielu innych. Znalazła się także w programie prestiżowej, nowojorskiej MoMA w ramach 51. New Directors/New Films (ND/NF) organizowanego przez stowarzyszenie Film at Lincoln Center.

JUTRO NAS TAM NIE MA, w reż. Olgi Kłyszewicz, znalazł się w sekcji konkursowej La Cinef Cannes Film Festival, a także w kuratorskiej T-Port Lighthouse!

JESTEM TUTAJ, w reż. Julii Orlik, zdobył Nagrodę Jury Slamdance Film Festival w USA i wciąż jest prezentowany na międzynarodowych pokazach – to już trzeci rok jego festiwalowych podróży!

W konkursie Slamdance zalazły się również OKRUSZKI ŻYCIA, w reż. Katarzyny Miechowicz, które pokazano także na Filmfest Dresden i Atlanta FF w USA, a z Festiwalu Fest Anča w Słowacji wyjechały z wyróżnieniem!

Dyplomowy film Julii Orlik, TO NIE BĘDZIE FILM FESTIWALOWY, zdobywa już pierwsze laury. Pokazy odbyły się na m.in. festiwalach: Animafest Zagreb w Chorwacji, Tirana IFF w Albanii, Dok Leipzig w Niemczech, Cinanima w Portugalii, Animateka w Słowacji.

HIEROFANIA, w reż. Marii Nitek, z przytupem rozpoczęła swoją festiwalową podróż: Annecy International Animation Film Festival we Francji, Fest Anča w Słowacji, IndieLisboa IFF w Portugalii, Animafest Zagreb w Chorwacji, Sydney Film Festival w Australii, Primanima na Węgrzech, Riga IFF na Łotwie, Zinebi w Hiszpanii, a także Film School Fest Munich w Niemczech. Czekamy na więcej i z pewnością tak będzie, bowiem już wiadomo że w 2023 roku HIEROFANIĘ pokaże Slamdance.

TOOTHLESS, w reż. Andrei Guízar, został dwukrotnie wyróżniony na MFF BRNO 16. w Czechach oraz na FEST Festiwalu New Directors / New Films w Portugalii. Znalazł się także w konkursach międzynarodowych: Annecy we Francji, Denver FF w USA, a także Film School Fest Munich w Niemczech. Film zaprezentowały festiwale w Słowacji, Austrii, Francji, RPA i Meksyku.

JA I MOJA GRUBA DUPA, w reż. Yelyzavety Pysmak, pokazano w konkursie międzynarodowym 2ANNAS w łotewskiej Rydze, Atlanta FF w USA i na wielu innych festiwalach. Animację włączono do oferty platformy streamingowej MUBI, w sekcji "Brief Encounters", gdzie prezentowane są najlepsze filmy krótkometrażowe ze świata.

Pozostałe nasze filmy animowane, które zaznaczyły swoją obecność na arenie międzynarodowej, to m.in.: ZIELEŃ reż. Karolina Kajetanowicz, BESTIE WOKÓŁ NAS reż. Natalia Durszewicz, POPIOŁY reż. Joanna Dudek, SZCZYPIGŁÓWKI reż. Katarzyna Miechowicz czy PUSZCZA: DYPTYK reż. Katarzyna Małyszko i Szymon Ruczyński.

ETIUDY DOKUMENTALNE
W UKŁADZIE NIBY ZWYCZAJNYM, w reż. Mikołaja Piszczana, nagrodzono na Festiwalu Bistre reke w Serbii (Nagroda "Pirotski ćilim” za montaż) oraz Discovering Eye Award za najlepszy film dokumentalny Festiwalu Filmu Polskiego w Chicago. W Polsce zdobył wyróżnienia Międzynarodowego Festiwalu Filmów Niezależnych im. Ireneusza Radzia "Publicystyka” oraz Polish International Film Festival.

ZNIKNIĘCIE JANUSZA KLARNERA, w reż. Franciszka Berbeki, został nagrodzony za najlepszą reżyserię Międzynarodowego Festiwalu Filmów Studenckich w Tbilisi, a dodatkowo znalazł się w programie festiwali: Trento FF we Włoszech, Braunschweig IFF w Niemczech, Filmu Polskiego w Chicago oraz filmów górskich w Kathmandu w Nepalu.

Swoją obecność na polskich i międzynarodowych festiwalach zaznaczyły także: OPUS MAGNUM reż. Filip Bojarski, OJCIEC.SYN reż. Jakub Gomółka, KAZIK I JACEK reż. Desi Kunsa, TEATR LALEK reż. Mikołaj Mielczarek, OSIEM TYGODNI I DWA DNI reż. Filip Jakubowski, KIEDY BĘDĘ... reż. Tymoteusz Kałużewski, HIDE AND SEEK IN A PEACEFUL VALLEY reż. Maciej Białoruski i SYN ULICY reż. Mohammed Almughanni.

DZIĘKUJEMY – studentkom i studentom, opiekunom artystycznym, wykładowcom i pracownikom Szkoły za to, że powstało tak wiele wspaniałych filmów, spektakli i wystaw, które przyczyniły się do Waszych sukcesów i przyniosły nam tyle radości!

DZIĘKUJEMY – publiczności, która ogląda i docenia twórczość Szkoły, która tak jak MY, kocha kino, teatr, kulturę i sztukę!

Pewnie wkraczamy w 2023 rok – otwierają się nowe możliwości, wyzwania i przestrzeń do organizacji kolejnych spotkań. Czekamy na pokazy, nagrody i wyróżnienia, na które liczymy!

Trzymamy kciuki za Nowy Rok, a dziś po prostu GRATULUJEMY Wam tego, co osiągnęliście w ubiegłym!