08.
12.
2014.
Pozostałe
Pozostałe
8 grudnia w Warszawie zmarł Jan Laskowski, wybitny autor zdjęć filmowych, absolwent Szkoły Filmowej w Łodzi. Miał 86 lat.
Jan Laskowski był absolwentem Wydziału Operatorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej w Łodzi (1955), operatorem, scenarzystą i reżyserem. Po zdobyciu dyplomu sztuki operatorskiej był operatorem kamery w „Człowieku na torze” (1956) Andrzeja Munka. Razem z Mieczysławem Jahodą współpracował przy realizacji zdjęć do filmu „Pożegnania” (1958) Wojciecha Jerzego Hasa. Samodzielnym debiutem Jana Laskowskiego były zdjęcia do filmu "Ostatni dzień lata" Tadeusza Konwickiego (1958), filmu który uznawany jest dziś za początek filmowej polskiej Nowej Fali oraz jeden z najwybitniejszych filmów polskiego kina powojennego. Jan Laskowski zasłynął także jako autor zdjęć do filmów "Do widzenia, do jutra" (1960) Janusza Morgensterna czy "Bariera" (1966) Jerzego Skolimowskiego. Współpracował również z Stanisławem Bareją, był autorem zdjęć do filmów „Poszukiwany, poszukiwana” (1972) i „Co mi zrobisz jak mnie złapiesz” (1978). W swej filmografii Jan Laskowski ma również liczne scenariusze (wspólnie z Wilhelminą Skulską napisał scenariusz serialu „Doktor Ewa” (1970), który wyreżyserował Henryk Kluba) oraz filmy dokumentalne. W 1962 roku zrealizował film „Zbyszek” poświęcony tragicznie zmarłemu wybitnemu aktorowi, Zbyszkowi Cybulskiemu.
Tadeusz Konwicki o Janie Laskowskim:
- Moja siła opierała się głównie na geniuszu Jana Laskowskiego. Wiedziałem, że z nim pokonam każdą przeszkodę.
Cytat z książki „Tadeusz Konwicki. Pamiętam, że było gorąco” Katarzyny Bielas i Jacka Szczerby
Paweł Edelman o Janie Laskowskim:
- Znakomite czarno-białe zdjęcia Laskowskiego w "Ostatnim dniu lata", "Do widzenia, do jutra..." i "Jowicie" Morgensterna były dla nas, studentów szkoły filmowej, niedoścignionym wzorem. W swojej pracy Laskowski zdradzał inspiracje estetyką włoskiego neorealizmu, za pomocą której ukazywał dramaty zwykłych ludzi, kreśląc bogate portrety psychologiczne bohaterów oraz wykorzystując miękkie, stonowane oświetlenie.
Cytat z wywiadu Polskiego Radia
Fot. Kuźnia Zdjęć/SFP
Tadeusz Konwicki o Janie Laskowskim:
- Moja siła opierała się głównie na geniuszu Jana Laskowskiego. Wiedziałem, że z nim pokonam każdą przeszkodę.
Cytat z książki „Tadeusz Konwicki. Pamiętam, że było gorąco” Katarzyny Bielas i Jacka Szczerby
Paweł Edelman o Janie Laskowskim:
- Znakomite czarno-białe zdjęcia Laskowskiego w "Ostatnim dniu lata", "Do widzenia, do jutra..." i "Jowicie" Morgensterna były dla nas, studentów szkoły filmowej, niedoścignionym wzorem. W swojej pracy Laskowski zdradzał inspiracje estetyką włoskiego neorealizmu, za pomocą której ukazywał dramaty zwykłych ludzi, kreśląc bogate portrety psychologiczne bohaterów oraz wykorzystując miękkie, stonowane oświetlenie.
Cytat z wywiadu Polskiego Radia
Fot. Kuźnia Zdjęć/SFP