Dlaczego takie filmy nie trafiają na ekrany...?
Wszystkie newsy
ENGLISH
1
01. 12. 2015. Wydział
Reżyseria

We wtorek w Kinie Szkoły dyskusja „Filmowe przesilenie. O polskiej dystrybucji”. Oglądamy „Pod skórą” Jonathana Glazera - film, który nie trafił na polskie ekrany. Dlaczego?

„Pod skórą” to film, który wielu nie przypadnie do gustu, inni przejdą obok niego obojętnie, a jeszcze inni uznają go za arcyciekawy, pełen dwuznaczności i głębokich metafor. Film to luźna adaptacja powieści Michela Fabera zakwalifikowana do Konkursu Głównego festiwalu w Wenecji i nominowana m.in. do nagrody BAFTA. Na ekranie Scarlett Johansson w roli tajemniczej, beznamiętnej uwodzicielki, która porywa autostopowiczów i wykorzystuje ich do wypełnienia swojej zagadkowej misji. Taki film! A nie trafił na polskie ekrany. Właśnie dlatego we wtorek rozmawiamy o polskiej dystrybucji!

Po 2014 roku, w którym gdy nastąpił boom frekwencyjny, a widzowie tłumnie chadzali na polskie filmy mówiło się o szczęśliwym przełomie. 30-procentowy udział rodzimych produkcji w rynku wewnętrznym to rzadko spotykana sytuacja w Europie. Do tych sukcesów dołączyły nagrody dla polskich filmów – Oscar dla „Idy”, Srebrny Niedźwiedź dla „Body/Ciało”. Polskie kino zaczęło być bardziej widoczne na międzynarodowych festiwalach. Rodzime filmy były wyświetlane w prestiżowych sekcjach festiwali w Cannes, Wenecji, Toronto, Berlinie czy Karlowych Warach. Czasy, gdy dochodowe były tylko komedie romantyczne już się skończyły, a przed rynkiem dystrybucyjnym stanęły nowe wyzwania. Jesień 2015 roku przynosi jednak ochłodzenie hurra entuzjazmu. Co czeka nas w przyszłym roku?

Kino historyczne, obyczajowe i komedie to produkcje, które uważano za pewnik zarówno w kinopleksach jak i kinach studyjnych. Co jednak z artystycznymi eksperymentami, odważnymi głosami, „innymi spojrzeniami” na kino? Jak wyglądają repertuary kin studyjnych w mniejszych miejscowościach? Z jednej strony mamy dystrybutorów, którzy specjalizują się w studyjnym repertuarze. Z drugiej kiniarzy nastawionych na zysk. Z trzeciej młodych twórców-producentów, którzy chcą zawładnąć umysłami widzów arthousowymi filmami. W ostatnich dniach sporym zaskoczeniem była wiadomość o tym, że duży komercyjny dystrybutor zdecydował się na dystrybucję filmu „Baby Bump” Kuby Czekaja, który znacząco odstaje od dotychczasowych propozycji VUE takich jak: „Oszukane”, „Sęp”, „Jack Strong”, „Wałęsa. Człowiek nadziei”. O tym, jak zmienił się polski widz na przestrzeni lat, jak wygląda współpraca dystrybutora z producentem, jak filmy arthousowe radzą sobie w dobie cyfryzacji, co interesuje „przeciętnego”, a co „ambitnego” widza czyli o wszystkich faktach i mitach polskiej dystrybucji porozmawiamy z gośćmi znającymi tajemnice rynku dystrybucji we wtorek 1 grudnia o godz. 19:00. Gośćmi Kina Szkoły Filmowej będą: Marcin Adamczak, Anna Bielak i Krzysztof Spór.

Więcej o gościach spotkania:

Marcin Adamczak – adiunkt w Instytucie Kulturoznawstwa UAM w Poznaniu, wykładowca Wydziału Organizacji Sztuki Filmowej PWSFTviT w Łodzi. Stypendysta Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej (2010 i 2011). Laureat konkursu im. Krzysztofa Mętraka dla młodych krytyków filmowych (2011). Autor książki Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku (2010). Publikował m.in. w „Odrze”, „Kwartalniku Filmowym”, „Panoptikum”, „Ekranach”, „Kinie”, „Filmwebie”, „O.pl” oraz kilku tomach zbiorowych. Jego zainteresowania koncentrują się na ekonomicznych aspektach kina współczesnego oraz kulturze produkcji polskiego przemysłu filmowego.

Anna Bielak - rocznik '86. Ukończyła filmoznawstwo na UJ, dziennikarka, konsultantka scenariuszowa, programerka. Współpracuje m.in. z: Filmweb.pl, „Kinem” i „Zwierciadłem” oraz „Magazynem Stowarzyszenia Filmowców Polskich”. Ceni dobre mainstreamowe filmy, ale woli niezależne kino i rozmowy z twórcami, których (jeszcze!) nikt nie zna.

Krzysztof Spór – dziennikarz, promotor i animator kultury filmowej. Współtwórca, pierwszy i wieloletni redaktor naczelny portalu Stopklatka.pl, z którym zdobył Nagrodę PISF dla najlepszego portalu internetowego o tematyce filmowej. Laureat Nagrody im. Jana Machulskiego za całokształt działań na rzecz polskiego kina niezależnego. Dyrektor artystyczny festiwalu Filmu-Muzyki-Malarstwa "Lato z Muzami" w Nowogardzie. Współpomysłodawca i jeden z organizatorów Akademii Węży. Wielokrotnie juror krajowych i międzynarodowych festiwali filmowych. Wielbiciel polskiego kina i fantastyki naukowej pod każdą postacią. W miesięczniku "Kino" kieruje działem Varia. Autor bloga "Spór w kinie" (sporwkinie.blogspot.com).