10.
12.
2015.
Pozostałe
Pozostałe
Porozmawiamy z ekspertem ds. związku filmu i muzyki - Janem Topolskim i obejrzymy "Nieściszalnych", których bez muzyki by nie było. Do usłyszenia w Kinie!
Na co komu muzyka w filmie? Czy powinna być ona wyłącznie dodatkiem do obrazu i fabuły czy też istnieć w nim niezależnie, wybijając się na indywidualność? Wszyscy dobrze pamiętamy motywy muzyczne do kultowych filmów, jak "Gwiezdne Wojny" czy "Indiana Jones". Wszyscy także pamiętamy dobrze, jak cztery lata temu zewsząd słyszeć można było "Nightcall" (Kavinsky & Lovefoxxx), które stało się znane dzięki ścieżce do filmu "Drive" Nicolasa Windinga Refna. W jaki sposób powinniśmy wykorzystywać muzykę w filmie tak, aby stanowiła one idealne dopełnienie pozostałych warstw?
O muzyce filmowej porozmawiamy z osobą, która na połączeniu filmu i muzyki zna się najlepiej. Gościem Kina będzie Jan Topolski, krytyk filmowy i muzyczny w jednym. Kontekstem do spotkania będzie projekcja "Nieściszalnych" w reż. Oli Simonssona i Johannesa Stjärna Nilssona - produkcji, która muzykę wykorzystuje w wyjątkowo przewrotny sposób.
"Kino i muzyka często nijak się do siebie nie mają, jednak istnieją między nimi intrygujące i fascynujące punkty styczne, zbliżenia i filiacje. Kino jako sztuka czasowa i montażowa, muzyka jako narracja i dramat, forma, tempo, barwa, kino o muzyce, muzyka o kinie, filmy muzyczne, muzyka filmowa... Temat jest zaiste rozległy i nadal świeży, mimo znamienitych w polskim piśmiennictwie tradycji, z fundamentalnymi książkami Zofii Lissy ("Estetyka muzyki filmowej") i Alicji Helman ("Rola muzyki w filmie") z lat 60. na czele. Zmieniły się wszakże czasy, terminy, zjawiska, wymieniane filmy i twórcy." - pisał
Jan Topolski na portalu ruchmuzyczny.pl.
Jan Topolski - muzykolog, krytyk muzyczny i filmowy oraz wieloletni programer Festiwalu T-Mobile Nowe Horyzonty. Współpracownik m.in. „Kina”, „Ruchu Muzycznego”, „Dwutygodnika”, „Tygodnika Powszechnego”, Programu Drugiego Polskiego Radia. Współzałożyciel i w latach 2004-11 redaktor naczelny „Glissanda” – jedynego polskiego magazynu poświęconego muzyce współczesnej. Od 2010 roku konsultant Mariusza Trelińskiego, dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego-Opery Narodowej, w zakresie opery współczesnej i zamówień u polskich kompozytorów. Autor pierwszej polskiej monografii jednego z najważniejszych kompozytorów XX wieku - "Widma i czasy. Muzyka Gerarda Griseya".
O muzyce filmowej porozmawiamy z osobą, która na połączeniu filmu i muzyki zna się najlepiej. Gościem Kina będzie Jan Topolski, krytyk filmowy i muzyczny w jednym. Kontekstem do spotkania będzie projekcja "Nieściszalnych" w reż. Oli Simonssona i Johannesa Stjärna Nilssona - produkcji, która muzykę wykorzystuje w wyjątkowo przewrotny sposób.
"Kino i muzyka często nijak się do siebie nie mają, jednak istnieją między nimi intrygujące i fascynujące punkty styczne, zbliżenia i filiacje. Kino jako sztuka czasowa i montażowa, muzyka jako narracja i dramat, forma, tempo, barwa, kino o muzyce, muzyka o kinie, filmy muzyczne, muzyka filmowa... Temat jest zaiste rozległy i nadal świeży, mimo znamienitych w polskim piśmiennictwie tradycji, z fundamentalnymi książkami Zofii Lissy ("Estetyka muzyki filmowej") i Alicji Helman ("Rola muzyki w filmie") z lat 60. na czele. Zmieniły się wszakże czasy, terminy, zjawiska, wymieniane filmy i twórcy." - pisał
Jan Topolski na portalu ruchmuzyczny.pl.
Jan Topolski - muzykolog, krytyk muzyczny i filmowy oraz wieloletni programer Festiwalu T-Mobile Nowe Horyzonty. Współpracownik m.in. „Kina”, „Ruchu Muzycznego”, „Dwutygodnika”, „Tygodnika Powszechnego”, Programu Drugiego Polskiego Radia. Współzałożyciel i w latach 2004-11 redaktor naczelny „Glissanda” – jedynego polskiego magazynu poświęconego muzyce współczesnej. Od 2010 roku konsultant Mariusza Trelińskiego, dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego-Opery Narodowej, w zakresie opery współczesnej i zamówień u polskich kompozytorów. Autor pierwszej polskiej monografii jednego z najważniejszych kompozytorów XX wieku - "Widma i czasy. Muzyka Gerarda Griseya".