17.
03.
2016.
Pozostałe
Pozostałe
Trwają warsztaty Ewy Braun, wybitnej scenograf i dekoratorki wnętrz, laureatki Oscara. Studenci reżyserii, sztuki operatorskiej i aktorstwa pod okiem Pani Profesor kreują czas lat 80-tych.
- Ale to był zazwyczaj jeden goździk, nie bukiet – uświadamia profesor Braun studentce, która aranżując scenę uroczystej kolacji w dniu 8 marca, wstawia do wazonu na stole cały bukiet kwiatów w gatunku dla tego czasu bardzo charakterystycznym. - To są właśnie te subtelności obyczajowe, które budują wiarygodność filmu, a których nie mają szansy pamiętać studenci naszej Szkoły, urodzeni już w latach 90-tych.
- Ideą moich warsztatów jest to, by za każdym razem studenci mieli okazję poznać smak innej dekady XX wieku. Tym razem jesteśmy w latach 80-tych. To dla nich czas historyczny. Nie mogą go pamiętać, powołują się na to, co wiedzą od rodziców, od dziadków – mówi Ewa Braun – Dzięki tym warsztatom możemy konfrontować wyobrażenia i prawdę o tamtych czasach. Studenci budują w swoich filmach świat, który musi być czytelny dla widza – odnosić go do konkretnego czasu, rzeczywistości, również tej politycznej, ale także mówić o mentalności ludzi, ich problemach, punkcie widzenia – to wszystko możemy zbudować scenografią – mówi Pani profesor.
Na potrzeby warsztatów powstały dwa zespoły dekoracji, w których studenci reżyserii realizują swoje etiudy – pierwsze z nich to charakterystyczne dla lat 80-tych prywatne mieszkanie, drugi – typowy salon fryzjerski. W warsztatach uczestniczą studenci trzech Wydziałów Szkoły – Reżyserii (Patrycja Polkowska, Sara Bustamante-Drozdek, Jędrzej Michalak, Yifan Sun, Mikołaj Szczęsny, Daria Kasperek, Allan Ignaczak, Ania Morawiec), Operatorskiego (Tomek Wierzbicki, Kacper Zięba, Joanna Kakitek, Alicja Devaux, Michał Modinger, Janusz Szymański, Krystian Stępień) i Aktorskiego.
- Nasi bohaterowie – od oficera SB do reżysera, który tworzy scenariusz filmu mając na uwadze to, że zostanie on poddany cenzurze. Scenografia, kostium, bohaterowie, fabuła – wszystko osadzone jest w konkretnym czasie. Mamy także komentarz do problemu jaki się pojawił w tamtych czasach, epidemię AIDS, problem, który nie był tak wyrazisty dla polskiego kontekstu społecznego, czy politycznego . Tematy bardziej uniwersalne podejmują studenci zagraniczni, dla których polski kontekst polityczny jest zupełnie nieczytelny – mówi Ewa Braun.
Ewa Braun jest wybitnym scenografem, członkiem Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej oraz Polskiej Akademii Filmowej. W 1994 roku otrzymała Oscara za swoją pracę w filmie „Lista Schindlera” Stevena Spielberga. Współtworzyła warstwę wizualną wielu filmów, m.in. „Pismak” Wojciecha Jerzego Hasa, „Europa, Europa” Agnieszki Holland, „Wielki tydzień” Andrzeja Wajdy, „C.K. Dezerterzy” czy „Zaklęte rewiry” Janusza Majewskiego. Charakteryzacją podczas warsztatów Ewy Braun zajmowali się wykładowcy, absolwenci i studenci Międzynarodowego Studium Dziewulskich.
fot. Monika Sadłos, Michał Siarek
- Ideą moich warsztatów jest to, by za każdym razem studenci mieli okazję poznać smak innej dekady XX wieku. Tym razem jesteśmy w latach 80-tych. To dla nich czas historyczny. Nie mogą go pamiętać, powołują się na to, co wiedzą od rodziców, od dziadków – mówi Ewa Braun – Dzięki tym warsztatom możemy konfrontować wyobrażenia i prawdę o tamtych czasach. Studenci budują w swoich filmach świat, który musi być czytelny dla widza – odnosić go do konkretnego czasu, rzeczywistości, również tej politycznej, ale także mówić o mentalności ludzi, ich problemach, punkcie widzenia – to wszystko możemy zbudować scenografią – mówi Pani profesor.
Na potrzeby warsztatów powstały dwa zespoły dekoracji, w których studenci reżyserii realizują swoje etiudy – pierwsze z nich to charakterystyczne dla lat 80-tych prywatne mieszkanie, drugi – typowy salon fryzjerski. W warsztatach uczestniczą studenci trzech Wydziałów Szkoły – Reżyserii (Patrycja Polkowska, Sara Bustamante-Drozdek, Jędrzej Michalak, Yifan Sun, Mikołaj Szczęsny, Daria Kasperek, Allan Ignaczak, Ania Morawiec), Operatorskiego (Tomek Wierzbicki, Kacper Zięba, Joanna Kakitek, Alicja Devaux, Michał Modinger, Janusz Szymański, Krystian Stępień) i Aktorskiego.
- Nasi bohaterowie – od oficera SB do reżysera, który tworzy scenariusz filmu mając na uwadze to, że zostanie on poddany cenzurze. Scenografia, kostium, bohaterowie, fabuła – wszystko osadzone jest w konkretnym czasie. Mamy także komentarz do problemu jaki się pojawił w tamtych czasach, epidemię AIDS, problem, który nie był tak wyrazisty dla polskiego kontekstu społecznego, czy politycznego . Tematy bardziej uniwersalne podejmują studenci zagraniczni, dla których polski kontekst polityczny jest zupełnie nieczytelny – mówi Ewa Braun.
Ewa Braun jest wybitnym scenografem, członkiem Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej oraz Polskiej Akademii Filmowej. W 1994 roku otrzymała Oscara za swoją pracę w filmie „Lista Schindlera” Stevena Spielberga. Współtworzyła warstwę wizualną wielu filmów, m.in. „Pismak” Wojciecha Jerzego Hasa, „Europa, Europa” Agnieszki Holland, „Wielki tydzień” Andrzeja Wajdy, „C.K. Dezerterzy” czy „Zaklęte rewiry” Janusza Majewskiego. Charakteryzacją podczas warsztatów Ewy Braun zajmowali się wykładowcy, absolwenci i studenci Międzynarodowego Studium Dziewulskich.
fot. Monika Sadłos, Michał Siarek