Różne podejścia do edukacji filmowej
Wszystkie newsy
ENGLISH
1
21. 02. 2025.
Pozostałe

Premiera wydawnicza! W naszym wydawnictwie ukazała się książka Adriana Cieszkowskiego, absolwenta Wydziału Organizacji Sztuki Filmowej. Redaktorką jest wykładowczyni Wydziału Reżyserii Bronka Nowicka.

Premiera książki Adriana Cieszkowskiego - "RÓŻNE PODEJŚCIA DO EDUKACJI FILMOWEJ na przykładach Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi oraz Escola Superior de Teatro e Cinema do Instituto Politécnico w Lizbonie".

"Adrian Cieszkowski spogląda na własną Alma Mater z perspektywy komparatystycznej, porównując dwa modele edukacji filmowej – łódzki i lizboński. Autor bardzo precyzyjnie pokazuje, jak odmienne założenia filozoficzne przekładają się na konkretne rozwiązania organizacyjne. W łódzkiej szkole dominuje model indywidualistyczny, nastawiony na kształcenie artystów-autorów, podczas gdy w Lizbonie nacisk położony jest na współpracę i rzemiosło. Te różnice znajdują odzwierciedlenie w całej strukturze studiów – od doboru przedmiotów po organizację planów zdjęciowych. Praca pokazuje, jak różne modele kształcenia przygotowują (lub nie) do realiów rynku pracy. Model lizboński wydaje się lepiej przygotowywać do pracy w przemyśle filmowym poprzez kładzenie nacisku na współpracę i zrozumienie różnych ról w ekipie filmowej. Model łódzki z kolei może lepiej służyć kształceniu wybitnych indywidualności twórczych.

Autor stawia odważną diagnozę systemową, ale robi to z wrażliwością i wnikliwością, portretując złożoność relacji między mistrzem a uczniem w szkole artystycznej. To, co szczególnie cenne w tej pracy, to umiejętność łączenia osobistego doświadczenia z analitycznym dystansem. Cieszkowski nie ucieka od trudnych pytań o przyszłość edukacji filmowej, o balans między tradycją a nowoczesnością, między indywidualizmem a pracą zespołową. Jego rozważania to nie tylko cenny głos w dyskusji o kształceniu filmowców, ale też świetnie napisany przewodnik po meandrach dwóch różnych filozofii nauczania.

Rzadko zdarza się, by tak młody autor potrafił z taką dojrzałością i swadą pisać o sprawach fundamentalnych dla przyszłości kina. Rekomenduję lekturę tej książki zarówno tym, którzy myślą o studiach filmowych, uczą w szkołach artystycznych lub po prostu interesują się przyszłością edukacji twórczej."

dr Anna Pachnicka
dziekan Wydziału Organizacji Sztuki Filmowej

Wydawnictwo PWSFTviT
Redakcja: Bronka Nowicka
Tłumaczenie na język angielski: Katarzyna Szuster-Tardi
Projekt graficzny, skład: Artur Nowakowski
Projekt okładki: Artur Nowakowski
Korekta: Weronika Klimowicz-Kozłowska

Książka dostępna w księgarni internetowej w wersji polskiej:
*pdf: ksiegarnia.filmschool.lodz.pl/pdf
*epub: ksiegarnia.filmschool.lodz.pl/epub

A także w wersji angielskiej:
* epub: ksiegarnia.filmschool.lodz.pl/epub
* mobi: ksiegarnia.filmschool.lodz.pl/mobi

Publikacja współfinansowana przez Polski Instytut Sztuki Filmowej oraz dofinansowana ze środków Fundacji Rozwoju Szkoły Filmowej w Łodzi.