Młodzi i Film: Intruz najlepszy!
Wszystkie newsy
ENGLISH
1
26. 06. 2016. Wydział
Reżyseria

"Intruz" Magnusa von Horna i Mariusza Włodarskiego, ale nie on jedyny! Zobacz listę nagrodzonych tegorocznej edycji święta filmowych debiutów - "Młodzi i Film" w Koszalinie.

Tradycyjnie na listach laureatów szukamy Naszych Ludzi. Są:! najlepszym filmem pełnometrażowym koszalińskiego festiwalu debiutów został "Intruz" naszego absolwenta, a obecnie i wykładowcy - Magnusa von Horna. Uzasadnienie: za dojrzały film poruszający ważne problemy wykluczenia społecznego. Zdjęcia do filmu zrealizował Łukasz Żal, absolwent i wykładowca Szkoły, za produkcję filmu odpowiedzialny był Mariusz Włodarski, również absolwent i obecny wykładowca Szkoły. Script doctorem był Andrzej Mellin, Szef Katedry Scenariopisarstwa Szkoły Filmowej. 

Nagroda za najlepszą rolę kobiecą trafiła do naszej absolwentki Agnieszki Żulewskiej za rolę w filmie "Chemia" w reż. Bartosza Prokopowicza (za poruszającą i wielowymiarową kreację aktorską), za najlepszą rolę męska do naszego wykładowcy - Adama Woronowicza (doceniony za rolę w "Czerwonym pająku" Marcina Koszałki- za prawdę postaci przeniesionej na ekran filmowy). 

Sukcesy także w Konkursie Filmów Krótkometrażowych - tu najlepsza animacja "Cipka" studentki animacji Renaty Gąsiorowskiej (za surrealistyczną metaforę wolności człowieka, opiekunami filmu byli Mariusz Wilczyński i Joanna Jasińska), najlepszy dokument "Więzi" studentki reżyserii Zofii Kowalewskiej (za piękne i czułe pokazanie człowieka i umiejętność docierania do najgłębszych emocji).

W werdykcie sporo miejsca dla absolwenta reżyserii Wojciecha Kasperskiego za jego debiutancki "Na granicy" - nagroda jury młodzieżowego (za film, w którym dojrzałość twórcza łączy się ze zmysłem dramaturgicznym oraz harmonijne połączenie dźwięków i obrazów) i nagroda publiczności.

Poniżej pełen werdykt Jury Młodzi i Film:

Konkurs Pełnometrażowych Debiutów Filmowych:
Pełnometrażowy debiut fabularny - "Intruz"
Reżyseria - Kuba Czekaj ("Baby Bump")
Najlepszy scenariusz - Piotr Chrzan ("Klezmer")
Główna rola męska - Adam Woronowicz ("Czerwony pająk")
Główna rola kobieca - Agnieszka Żulewska ("Chemia")
Odkrycie aktorskie - Bartosz Bielenia ("Na granicy")
Zdjęcia - Marcin Koszałka ("Czerwony pająk")
Muzyka - Bartłomiej Gliniak ("Na granicy")
Dźwięk - Maria Chilarecka i Marcin Lenarczyk ("Córki dancingu")
Konkurs Krótkometrażowych Debiutów Filmowych:
Film animowany - "Cipka"
Film fabularny - "Romantik"
Film dokumentalny - "Więzi"
Zdjęcia - Weronika Bilska ("Więzi" i "Lila")
Montaż - Agata Cierniak ("Daniel")

Nagroda Specjalna Legalnej Kultury - "Pół roku Franka W" Wyróżnienia - "Gyros dance", "Otwarcie", "Polonez"
Dyplom Honorowy - Bartłomiej Kotschedoff ("NDR" i "Zadanie elementarne")

Nagrody specjalne:
Nagroda jury młodzieżowego za film pełnometrażowy - "Na granicy"
Nagroda publiczności za film pełnometrażowy - "Na granicy"
Nagroda dziennikarzy za film krótkometrażowy - "Trzy rozmowy o życiu"
Nagroda dziennikarzy za film pełnometrażowy - "Baby Bump"

Historia Festiwalu sięga roku 1973. Wówczas w Koszalinie na Międzynarodowych Spotkaniach Filmowych „Młodzież na ekranie” swoje pierwsze filmy prezentowali: Krzysztof Zanussi (Wielki Jantar 73’ za film "Iluminacja"), Krzysztof Kieślowski (Wielki Jantar 76’ za „Personel”), Agnieszka Holland (Wielki Jantar 79’ za „Aktorów Prowincjonalnych”).

Istotnym merytorycznie punktem Festiwalu są rozmowy „Szczerość za szczerość”, które towarzyszą Festiwalowi od samego początku jego istnienia, a odbywają się po każdej projekcji filmów konkursowych. Spotkania członków ekip filmowych z publicznością moderowali krytycy filmowi tacy jak Max Cegielski, Patrycja Wanat, Wojtek Kałużyński, Łukasz Maciejewski czy Ryszard Jaźwniński. Festiwal to przegląd najlepszych fabuł, dokumentów i animacji w reżyserii debiutujących filmowców.

„Młodzi i Film” to także ważna inicjatywa promująca i mobilizująca polską kinematografię, co w związku z dynamicznymi zmianami polskiej rzeczywistości staje się oryginalną kroniką naszej epoki. Festiwal to także miejsce żywiołowej dyskusji, poświęconej kondycji młodego kina.